Sardiner i en och samma burk


Jag var så fruktansvärt trött igår att jag varken visste in eller ut. När jag vaknade idag kände jag bara hur min kropp skrek av trötthet, jag ville verkligen bara sova. Men jag var tvungen att stiga upp. Mot min vilja steg jag upp från sängen, åt en stor ordentlig frukost och hoppade på bussen några timmar senare. Min förstudieplanering blev klar och inlämnad i 2 exemplar, skönt att ha det i ryggen för tillfället. Nu är det dags för tentamen i projektledningen på torsdag, delmoment 1. Laborationsrapporten måste även lämnas in då, annars blir det kanske min första kickoff och det vill vi ju inte ska hända.

Sitter och smuttar på camomile te just nu och vill bara nanna kudden. Tänkte bara skriva en liten stund innan jag väcker min lilla hund för en promenad, innan läggdags. Är verkligen såååå trött, vilket jag inte brukar vara i vanliga fall men min kropp har väl tagit alltför hårda slag det senaste året. Man lär sig av sina misstag. Någongång.

Har snokat runt lite på andras bloggar en stund ikväll, och vad hittar man? Mode mode mode mode mode och anorexidrabbade ungdomar. Förstår verkligen inte, varför man vill gå ner i vikt? Och när man väl gått ner i vikt, ska man gå ner ännu mer? För att? Jag förstår om det är emot ens vilja, men inte att man slutar äta för att få resultatet att bli smalare. Det är skrämmande.. Återkommer till detta ämne någon gång senare. Även temat mode.

Hittade mycket intressanta saker i både metro, city-malmö och aftonbladet idag! Men tänkte bara slänga in en rolig bild för tillfället, som fick mig från att sitta halvsovandes på bussen till att få ett WOW uttryck i hela ansiktet. Och med tanke på rubriken till detta inlägg så tycker jag att bilden talar för sig själv.

Pakistanska sunnimuslimer är på väg hem med tåg efter att ha medverkat i en årlig religiös samling i Multan, Pakistan. Hundratusentals troende från hela landet deltog i det tre dagar långa mötet, som avslutades i går. Bild och text taget från aftonbladet idag.

Jag satt då på bussen hem när tanken slog mig igen, hur många människor sitter/ligger/står/hänger egentligen på det här  tåget? Finns det överhuvudtaget en siffra? En realistisk uppskattning? Hur är det överhuvudtaget möjligt eller tillåtet att färdas sådär? Tänker de inte på säkerheten? Biljetter tror jag knappast fanns till detta tåg? Men jag finner verkligen nästan inga ord. Trodde först att det var massa japaner/kineser som gjorde någon konstliknande sak som alltid, men när jag läste att det var en hemfärd från en religiös samling blev jag faktiskt lamslagen. Hur snabbt kör det tåget egentligen? Maximalt 30km/h!?? Och var är kvinnorna? Sitter de fint och skönt där innuti? Eller de kanske inte medverkar? Imponerande säger jag bara. Titta bara hur glada de är! Vill inte ens tänka på hur det är att vara en i mängden på det tåget, i den värmen. Men det är kanske dags att tänka till lite extra när det gäller kollektiv trafiken, investera eller sätta dit säkerhetsföreskrifter så att inga onödigheter inträffar. Förstår om landet är fattigt, men det är farligt att färdas på detta sätt, det inser vilken person som helst. Men inte ser det ut som om de tänker på det.

Men tanken som slog mig, innan jag spårade ut här, var att vi här i Sverige klagar när en buss är fylld med människor och ser dundersura ut. Samtidigt som människor i andra länder är överlyckliga över att färdas runt som en sardin i burk! Jag minns när jag var i Egypten år 2004 med min syster och hennes familj. När vi hoppade in i en taxi, var vi dem sista. Tänkte vi, från ingenstans fanns det människor sittandes i varandras knän (nästintill våras också) och hängandes utanför och i fönstrena. Vi satt som förstenade och tankarna bara exploderade i huvudet samtidigt. Det märks verkligen att standarden är olik våran, vilket är hur logiskt som helst men ingenting man tänker på dagligen eftersom man redan är ett med allting.

Det finns hur mycket som helst som man kan skriva kring detta, men då jag är så överdrivet trött och bara sitter och svammlar tänkte jag faktiskt tacka för mig och nanna kudden. Ha en fortsatt trevlig kväll!

TakeCare / A

Kommentarer
Postat av: sara

Sv: Visst är han, hehe, ännu sötare i verkligheten ska du veta ;P

2008-11-03 @ 21:01:32
URL: http://missarah.blogg.se/
Postat av: Moni

kikar in o säger god natt fin bakgrund, ritkigt snygg

2008-11-04 @ 00:40:22
URL: http://monkann.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0