Annandag jul - GMO


Okej, all min mentala förberedelse för en hektisk juldag på jobbet var fel. Det var mer än vanligt, men det var verkligen inte vad jag hade förväntat mig. Vanligtvis är det givetvis mer folk vid bordet vid alla större uteställen där man sitter och spelar utan stopp. Men stämningen vid bordet var väldigt härlig, som den oftast är.

Sitter och myser i soffan tillsammans med mamma, Sussi och ett duntäcke som jag fick av Babe på julafton. Det ser ut att vara satans kallt utomhus, vilket inte peppar mig till att lämna mitt lilla bo av värme. Hade sett fram emot en lång promenad nu efter all julmat som har passerat min mage, men ingenting blir som man har tänkt sig..

Tittar på ett väldigt intressant program om GMO (genetiskt-modifierade-organismer), där stora delar av befolkningen inte känner till detta och därför är rädda. Det perfekta programmet sänds därför på den polska kanalen TVN24 nu!!

Snabbt och enkelt, genetiskt-modifierade-organismer är organismer som har blivit genetiskt modifierade genom att en gen har sätts till eller tagits bort i en laborativ miljö dvs. man förändrar arvsmassan för att få en lämpligare organism för ett specifikt ändamål.

Har suttit och diskuterat detta med min mamma nu, rätt omöjligt att förklara för någon som inte är så insatt att det inte är någonting som är katastrofalt dåligt. Men såklart är det naturliga det säkraste och finaste, men vad är naturligt idag överhuvudtaget? Det är inte ens naturligt att odla egna grönsaker i sin personliga trädgård längre. Imponerad är jag över dem som i USA odlar sina farmer utan maskiner, de använder sig utav häst och vagn! Hur häftigt är inte det?!

Farligt ser det inte ut att vara för mänskligheten hittills, inga nya cancerarter eller allergier har brytit ut sen GMO har etablerats i USA. Det är just där det har används mest och människor vet inte om vad de låter passera deras kroppar. Rätt patetiskt och komiskt samtidigt, men så är det överallt. Vet du vad din lunchtallrik innehåller på riktigt??

Såklar går det inte att påstå att det inte är farligt, eller är farligt. Vem ska man kunna lita på? Alla kommer fram till olika slutsatser och har sina egna åsikter och tolkningar kring allting. Därför är det bäst att forska kring det hela själv tillsammans med en grupp för att få sin egna uppfattning.

Under många år har det argumenterats om man ska hjälpa människor som svälter genom att odla en mängd med GMO och mata dem med detta? Bananerna (och massa annat) håller på att försvinna i Afrika, är det inte dags att hjälpa dem med GMO? Människor springer runt på fälten i skyddsdräkter och river upp plantorna? Hahahahaha??? Är det farligt? Är det en lösning till en del av jordens problem? Ska man använda sig av GMO eller inte? Är vi tillräckligt säkra för att övertyga jordens befolkning till att GMO är någonting positivt? Kanske tom. negativt trots allt?  Finns hur många obesvarade frågor som helst, och vem har svaret?! Vågar vi satsa och ge det hela en chans till ett bättre liv för många? Eller fortsätter vi att vänta ut tills världen är mogen för en förändring? Bara det inte blir försent.

Nej nu ska jag ta och göra någonting vettigt innan jobbet. Ha det fint!
Take Care / A

Kommentarer
Postat av: Meli

haha jag vet att du inte kan bosniska, därför är det skrivet på det sättet att det riktas mot en viss individ som KAN det språket!



Ja stackars lilla Piff, men vi får se vad det är snart =(



Sen oxå: jag vill nog inte heller veta vad min lunchtallrik innehåller!

2008-12-27 @ 19:48:34
URL: http://pace.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0