Se natten i nytt ljus


Godkväll! Sitter i vardagsrummet och gör mina päron sällskap fast på ett inaktivt sätt. Sitter här med min närvaro helt enkelt, småtittar på filmen Capitan Corelli (2001). Min ängel ligger här intill mig och små snarkar, man kan inte vara gulligare än vad hon är. Idag hade vi en psykolog som föreläste i 3 timmar i skolan, det var såklart intressant eftersom hans föreläsning var väldigt levande. Han som person var även väldigt varm och jordnära. Finns ingenting bättre än att lyssna på sådana personer egentligen. Inte är det intressant att lyssna på någon som är kall och låter som en rekommendation för en bok?

Taget ur Malmö stads hemsida:

By Light 2008, 31 oktober - 9 november.
Upplev Slottsparken i ett nytt ljus under höstens ljusarrangemang By Light. Med nya innovativa ljussättningar blir parken både mer attraktiv och tryggare. By Light har premiär den 31 oktober och pågår till och med den 9 november. För fyra år sedan genomfördes ett liknande projekt: "Malmö By Light". Då var det stadsdelen Möllevången, som under tio dagar förvandlades till en värld av ljus. Nu är platsen Slottsparken, Mariedalsparken och Slottsträdgården. By Light består av fyra delar: Parkens ljus, Konstens ljus, Trevande ljus och Sättet Ljus.


Lördagkväll/natt spenderade jag i Slottsparken tillsammans med Babe och kollade in By light projektet, som jag nämnde igår skulle jag lägga upp en del bilder här. Då min kamera inte är den bästa nattkameran så uppkommer det en del suddiga bilder. Har även inte stämplat mina bilder ännu, eftersom jag inte har photoshop eller alltför mycket tid att sitta och pilla med någonting nytt för tillfället. Alla bilder är tagna under lördagsnatten, och varje station innehöll en informationstavla. En sista kommentar innan mitt lilla bildspel är att allt ljus blev skapat tack vare våra vindkraftverk här i vårt lilla Skåne.


Introduktionen till vänster, precis vid stadsbiblioteket. Vår slutdestination av resan genom parken egentligen, men tänkte att det var likabra att börja med denna. Till vänster hänger det bitar av speglar i trädgrenarna. Personligen tyckte jag att det var riktigt fint, återspeglande vassa föremål med 2 olika sidor vars reflektion kunde innehålla flera olika objekt samtidigt.


Ett höstträd mitt i nattens mörker, sjukt snygg bild. I adore it. Avgudar alla bilder iofs! Till höger ser vi en av många vattendroppar som ständigt kolliderar med den kalla vattenytan med livlösa höstlöv i. En mängd med små vattendroppar studsar då upp i luften. Visst kan det associeras till det verkliga livet? Om ni tänker efter..


Båda bilderna innehåller samma tema fast ur två olika vinklar. Kan ni se vad det föreställer? En bit av Tellus och dess valv av stjärnor ovanför, visst är det vackert?


Underbart fint!! Jag tror att bilden talar för sig själva. Trädet längst till höger hade isdroppar hängandes ur en del trädgrenar. Och det var blått hela tiden, vilket det andra trädet inte var då de emellanåt skiftade färger.


En tom höstbänk. Silvriga hjärtan tillsammans med ett höstlöv. En modig liten igelkott.
En bit av hösten.


Två människor sovandes på marken, och två gestalter av samma trädstam. Dessa människor började röra sig efter ett tag, vilket ni kan förstå inte verkade så normalt där i mörkret. De var avbildade på marken (ni kan se de gula löven) och sov ett tag innan de vaknade, reste sig och gick så att nästa människa kom och la sig. Riktigt häftigt.


V1: En krona bestående av bestick! Fräsig idé.
Fanns fyra stycken längst med promenadstigen.
H1: Ljusnät över en fontän.

V2: En flygande matta på vatten.
H2: En upplyst bit av parken.


Trappor ned mot det hemlighetsfulla vattnet och lysrör bland fina växter. Utomjordningar kanske finns trots allt? ^^


Finns inget mysigare än en trevlig höstpromenad i den friska och kalla nattluften med en varm hand liggandes i sin hand. Bilden till höger är en upplyst bänk som hade sitt egna lilla liv. Ett liv av ljud, mörker, upplysning och silverhjärtan tillsammans med löv på markytan..


Fallande löv och spår av andetag. Sååå höstligt :)


En annan bit av den upplysta parken. Ser nästan ut som ett spel i en annan värld.


Avslutar mitt lilla bildspel med den första bilden på kvällen. Babe och Jag på bussen in till stan för en drink på Mosaik, promenad i stan bland galna + berusade människor och äventyret i parken. Detta var en kväll fylld med nya upplevelser, ett väldigt sevärdigt projekt i parken. Tacksam över att de har så kreativa ideér och hoppas på att det kommer upp flera trevliga aktiviteter framöver. Tur att det var en stillsam och skön höstdag, inte som det är just nu. Blåsigt, regnigt och ruskigt kallt. Kanske dags att ta ett varmt bad och bädda ner sig i den stora sängen innan det blir försent för dagen.

Det har tagit mig en evighet att skriva detta inlägget då mina ögon jämt fokuserat sig på filmen. Capitan Corelli är en romantisk krigsfilm som alla verkligen måste se. Precis alla känslor dyker upp i någon del av filmen, finns inga bättre filmer än de som suger in en totalt och får en att explodera av känslor. Ni måste se den! Det är andra gången jag ser den och den är verkligen värd att se. På riktigt!!! (Filmbilderna är tagna från google). Vill inte ens yttra mig kring filmen för att inte sitta här halva natten.. se den!



Ska ut med hunden, bada och nanna kudden nu. Sov så gott, så hörs och ses vi imorgon!
TakeCare / A

Kommentarer
Postat av: Niclas Mårtensson

sjukt nice projekt... vilka stod bakom det?

2008-11-10 @ 22:36:20
URL: http://www.nicadventure.blog.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0